2010年9月23日木曜日

Ear Training

今期の授業の中で一番準備に時間がかかるのがEar Trainingですが、やりがいはあります。

その中でMudus Nobusという無調の視唱曲集で様々な異名同音で書かれた増三和音の練習をしていた時に気づいたことですが、増三和音のつもりでピアノで確かめてみると実際は長三和音や短三和音をかなり頻繁に歌っていました。

自分は今まである程度絶対音感によって音を読んでいると思っていたのですが、実はよほど慣れ親しんだ長三和音や短三和音が音の知覚の基礎になっているんだなと思いました。

「間違い」とは何かを予期して行動した結果なので、それがなぜ起こったかを考えるのは貴重な勉強なんだとChoral conductingの先生が仰っていたなと思い出しました。

《今日の音楽用語》
展開部: 楽曲のなかで、提示された主題や素材にさまざまな変化を加え、発展させる部分。

Ear Training is the class which needs much time for me to prepare, but it is worth doing. I recently noticed something about myself musically by practicing an assignment for that class. When I was practicing "Modus Nobus", singing Augmented triad in various enharmonic notation, I found myself actually singing Major triad or Miner triad often without notice until I play them on the piano. It tells me that I am not singing entirely depending on absolute pitch but rather on memory of familiar sound such as Major or Minor triad. I recall what the teacher of choral conducting told us in the class that "mistakes" are the results of expectation, so it is worth thinking carefully why it happened to learn.

《A music term of the day》
Development : Structual alteration of musical material, as opposed to the exposition or statement of material. *Definition by "The Harvard Concise Dictionary of Music and Musicians"