2010年7月16日金曜日

13日目 ゲストコンポーザー(コンサート)

ここがいつもレッスンやMTを行う教室やコンサートホールのある建物です。

今日はアレグザンダーテクニックのクラスがあり、デモンストレーションの中で、あるピアノの子が姿勢を直された途端に演奏が良くなったのにはびっくりしました。マスタークラスの時の課題がその場で直ってしまったもので…。姿勢は本当に大事なんだなと思いました。

夜にはMr.Fitch氏の曲をとりあげたコンサートがありました。特に弦楽四重奏は素晴らしかったです。テクニック的にも、またアンサンブルとしても演奏が難しい曲だったのですが、演奏者がすごい集中力でお互いを聴きあって、お互いに知らせ合って音楽を物語っている姿に感銘を受けました。こんな風に演奏者の集中力を引き出すような緊張感のある曲を、いつか書いてみたいと思いました。

This is the building where we go for a lesson, a meeting, and a concert. Today, we had a class of Alexander technique. I was surprised to see how posture affects the performance when one pianist played very well immediately after she changed her posture. The sound was exactly what she was asked for at the master class a few days ago. In the evening, there was a concert featuring Mr. Fitch's pieces. I was especially impressed by his string quartet. It was a very difficult piece to play in terms of both technique and ensemble though, the performers played amazingly well. Their musicianship, concentration, and teamwork as a group were great. I want to write a piece which draw performer's concentration highly like this some day.