2010年7月10日土曜日

7日目 マスタークラス(ピアノ)

今日はピアノのマスタークラスでした。

今日マスタークラスを受けた学生たちがとくに若かったからか、自分も小学生の頃一度だけ音楽教室で公開レッスンを受けたことがあったのを思い出しました。モーツァルトのソナタだったのですが、子どもながらにうまく指導に応えられなかったのが堪えて、帰り道は凹んでいた記憶があります…。

それにしても、ピアノはフレージングが本当に大切なんだなと思いました。昨日バイオリンを聴いた印象が強いためか、減衰していく音の集まりで音楽の膨らみを表現するのはそもそもかなり難しいのだと思いました。

Today, I went to a master class of piano.
Since, the student who took the lesson today was really young, it recalls me of my only experience that I took a piano lesson in public in my childhood. It was one of Mozart's sonatas, and I was not able to respond to the teacher well. I remenber how sad I was on the way home then.
By the way, I realized how phrasing is important for piano playing. It might be because of the impression of violin last night, I felt expressing the dynamics of music with notes which is going away at once is difficult.