2010年11月2日火曜日

提出

おかげさまで、今日ようやくパート譜を提出できました。

楽譜作成ソフトがスコアからパート譜にデータを自動的に移行してくれるので、印刷機もなかった時代からは考えられない手軽さだとは思いますが、それでも「読みやすい」楽譜を作るのは結局手作業なんだなと思いました。

楽譜全体のサイズ調整・レイアウト、一段に何小節入れるのか・譜めくりのタイミング、長休符の後のキュー、各記号表記のフォントサイズ・位置調整等々、そして印刷製本。

全部で30パートあるので、1つの作業にかかる時間が1分だとしても、全パートにそれを適応するのに30分かかることになって、なかなか完成が見えずに焦りました。けれども同時にこれだけ時間のかかる作業なもので、もし演奏がなければ経験する機会もないのだと1つ1つのことがとても勉強になります。

*今日の音楽用語は後日追記します。

I finally submitted my parts for the orchestra piece today. Since the score making software can transfer the date from score to the parts directly, the amount of work making parts is far less than what was in the early days in the music history when there was not even a printing machine. But still, making good parts seems to needs much work to be done one by one manually, such as adjusting the page size, font size of each symbols, putting cues after the long rest, page layout, making an arrangement for page turning, and printing them out and binding them together, so on. Even if one work needs only 1 minutes in each, since I have 30 parts this time, that means I need 30 minutes to go over all the parts. So I was afraid thinking I might not be able to finish the work according to the schedule. But at the same time, since these work needs much woke and time, I thought if there were not a goal of performance, it must be hard to get an opportunity to learn how to do it. So, this is really a good chance and I appreciate it.