2010年11月9日火曜日

Piano performance

特に演奏会での演奏を聴いてというわけではないのですが、スコアリーディングの授業で友達のがピアノを弾くのを聴いて思ったことがあります。

ピアノを弾くという現象は、平たく言ってしまうと鍵盤にどの角度でどれだけの重み(速さ)が加わるかということなのだと思いますが、実際その動作は一瞬ではなく、ピアノに指が触れる前の動作から音楽としてつながっているのだと思います。それは木の根っこが地上に出ているその背丈と同じくらい深くはってこそ木がどっしりと立っているのと似ていて。。

授業では私が弾くと音を読むのに必死で、ともかく個々の音をピアノの上で呟いているという状態なのですが、ピアニストの彼女が弾くとそれぞれ生きた音が一つの曲を成していて、弾く前のジェスチャーと音もつながっていて、「ああ根っこのある木だな。」と思います。

ピアニストほど素晴らしく弾けなくとも、演奏する機会には音を大切に弾くよう心がけたいものだと思います。

I came up with an idea about piano performance when I was listening to one of my friends playing the piano in the Score Reading class. I think the phenomenon, playing the piano, is dependent on how fast, from what angle, and how heavy, the power will be put on the keyboard. But the instance of touching the keyboard will not exist by itself. It should be connecting from the preceding gesture and musical mind of the performer to make a musical sound. I feel it is similar to the fact that tree has the same depth of root in the ground as it's branch. For now, I only can read score note by note, like almost murmuring on the keyboard. But when she, a pianist, plays piano from the score, it is still a good performance. Every notes are alive forming the piece, and her gesture seems connecting to the notes she makes. It reminds me of a big tree. Even though I cannot play piano like a pianist, when I play it, I would like to do it more musically.