2010年11月30日火曜日

リハーサル

昨日はオーケストラの初めてのリハーサルでした。
他の作曲家から「初めてのリハーサルではなかなか曲の形にならなくてがっかりするから行かない方がいい。」というアドバイスも受けていて迷ったのですが、指揮者にも相談してやはり立ち会わせてもらうことにしました。
やはり聴けてよかったです。どういう箇所が入りにくいのかや、実際の楽器の音量バランス、自分の意図した箇所の効果具合など鮮明に感じられました。そして何よりこの一回しかない、曲が初めて音になる瞬間に立ち会えて感激でした。指揮者が楽譜を勉強して今振ってくれている、オーケストラが皆して演奏してくれているんだと思うと本当にありがたい気持ちで一杯になりました。

Yesterday, there was the first orchestra rehearsal for the Composer's Concert on Dec 16. I was wondering whether to go to the first one, since I was advised from other composers that I should better not to go. I understood that they are caring me not to be disappointed at the first rehearsal end up realizing it is difficult to get together a new piece. But since I wanted to be at the rehearsal when the piece is actually born for the first time, so I consulted with the conductor and decided to stay. I was able to learn vividly about orchestration from the first run through such as which entrance is difficult to enter, the volume balance of the instruments, and how my intension worked in terms of orchestration. Above all, I was very impressed and thanked at the fact that the conductor studied my piece taking his time and now conducting, so many people in the orchestra are here playing my piece.